Internetowe Targi MBA (13.05.2013 - 7.06.2013)

Partner główny Targów:

Partner targów:

Główny partner medialny:

Sponsor główny:

Artykuł redakcyjny

Zarobki po studiach – ile chcemy dostać, a ile dostajemy?

Magdalena Bezpalko, Katarzyna Stec

Czy oczekiwania absolwentów dotyczące zarobków mocno rozmijają się z rzeczywistością? Czego oczekujemy i co możemy dostać? Czy kontynuowanie nauki na studiach podyplmowych lub doktoranckich ma sens?

fot. Shutterstock

 

Oczekiwania vs. realny świat

Jak pokazują badania Campus przeprowadzone dla serwisu Pracuj.pl w 2011 roku, zarobki w pierwszej pracy powinny wynosić ok. 2 056 PLN netto. Kwota ta jednak powinna wzrastać adekwatnie do stażu pracy. Wiemy, ile mniej więcej chcemy zarabiać na początek. I jak się okazuje, nasze wymagania są zróżnicowane w zależności od charakteru studiów. Absolwenci kierunków technicznych oczekują znacznie więcej niż np. filolodzy i poniekąd taka postawa ma swoje uzasadnienie, bo pracodawcy wszem i wobec głoszą o ogromnym zapotrzebowaniu na tego typu specjalistów. We wspomnianych badaniach te różnice są jasno widoczne. O ile dla „ścisłowca” satysfakcjonująca byłaby na początek pensja ok. 2 265 PLN netto, o tyle humaniście wystarczyłoby 1 920 PLN. Przyglądając się zaś bliżej badaniom wynagrodzeń absolwentów w 2012 roku przeprowadzonym przez firmę Sedlak & Sedlak, dostrzeżemy, że powyższe oczekiwania stały się realne. Co więcej, zarobki nieco je przewyższyły. W 2012 roku absolwenci (maksymalnie rok po ukończeniu nauki) studiów wyższych magisterskich zarabiali przeciętnie 2750 PLN. Mediana zarobków absolwentów kierunków technicznych oscylowała wokół 3000 PLN netto, a humanistów 2400 PLN netto.

Żródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak& Sedlak w 2012 r.
 

Absolwent MBA ma najlepiej?

Mocno zakorzeniło się w naszej świadomości przekonanie, że osoby, które decydują się na studia MBA, robią ogromny krok w swojej karierze, za którym idzie pensja nieporównywalna z żadną inną. Krótko mówiąc, dużo inwestują, by otrzymać jeszcze więcej. Jak jest w rzeczywistości? Rzeczywiście, decyzja o podjęciu studiów MBA mocno nadszarpnie budżet, ale ich ukończenie się opłaca. Z badań przeprowadzonych przez firmę Sedlak & Sedlak jasno wynika, że dyplom MBA przekłada się na bardzo dobre zarobki. Student MBA oczekuje, że jego płaca z dyplomem w kieszeni będzie wynosiła 8 500 PLN netto. I nie są to wcale nierealne wymagania. Okazuje się bowiem, że w 2012 roku mediana zarobków wynosiła 13 300 zł. Co więcej, MBA nobilituje na rynku pracy znacznie bardziej niż ukończenie studiów podyplomowych, po których pensja oscyluje wokół 5000 PLN netto. Przewyższa także zarobki doktorantów, którzy w 2012 roku zarabiali ok. 4900 PLN netto. Warto zatem zainwestować w siebie, by potem odcinać od tego kupony.

 

Żródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak& Sedlak w 2012 r.
 

Zarobki absolwentów MBA

W 2012 roku zarobki osób posiadających dyplom MBA kształtowały się na poziomie 13 300 PLN brutto – wynika z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń, przeprowadzonego przez Sedlak & Sedlak.

Poziom wynagrodzenia pracowników posiadających tytuł Master of Business Administration znacznie odbiega od płac osób o innym wykształceniu.

– Jednym z czynników wpływającym na zarobki po studiach MBA jest specyfika tych kursów. Zazwyczaj decydują się na nie osoby z pokaźnym dorobkiem zawodowym, nierzadko zajmujący stanowiska menedżerskie – mówi Magdalena Witek z Sedlak & Sedlak.

Jak wynika z badania „Kandydat 2012” zrealizowanego dla Pracuj.pl, osoby posiadające dyplom MBA w perspektywie najbliższych 3 lat oczekują wynagrodzenia powyżej 8 500 PLN netto (12 104 PLN brutto). Oczekiwania tej grupy nie odbiegają od jej realnych zarobków. Jak wynika z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń, w 2012 roku mediana ich zarobków wynosiła 13 300 PLN i była o 166% większa od wartości płac pracowników, którzy ukończyli studia podyplomowe (5 000 PLN). Dla porównania osoby z doktoratem zarabiały 4 900 PLN, a mediana płac osób z wykształceniem wyższym magisterskim wynosiła 4 800 PLN brutto.

Wynagrodzenia w roku 2012

W 2012 roku najwyższe wynagrodzenia spośród osób posiadających dyplom MBA otrzymywały osoby zatrudnione w przemyśle lekkim. Mediana ich wynagrodzeń sięgała 17 000 PLN brutto. – Wysokie płace otrzymywali również zatrudnieni w energetyce i ciepłownictwie (16 300 PLN) oraz bankowości (15 900 PLN). Zarobki na poziomie 15 000 PLN brutto odnotowano wśród absolwentów MBA pracujących w telekomunikacji – komentuje Magdalena Witek z Sedlak & Sedlak.

Żródło: Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń (OBW) przeprowadzone przez Sedlak& Sedlak w 2012 r.
 

Jak kształtowały się zarobki osób z dyplomem MBA na poszczególnych szczeblach zarządzania? – Płace rzędu 11 200 PLN brutto otrzymywali kierownicy zarządzający grupą do 10 osób. O 800 PLN więcej zarabiali kierownicy dużych zespołów. Dyrektorzy po studiach MBA otrzymywali wynagrodzenie na poziomie 20 000 PLN – dodaje specjalista z Sedlak & Sedlak. W 2012 roku najlepiej wynagradzany był zarząd, dla którego członków była to jedyna funkcja pełniona w firmie. Ich płace oscylowały na poziomie 26 725 PLN brutto. 

 

OSTATNIO ZADANE PYTANIA

Polecamy

  • Career switchers - czyli od modelki do milionerki

    Dla wielu ludzi jedna kariera nie jest wystarczająca. Ciężko jest jednoznacznie określić, co jest powodem zmiany profesji wśród coraz większej ilości osób w wieku produkcyjnym.

  • Studia, kurs, szkolenie - kiedy i jak wybierać? Doradca zawodowy podpowiada [WYWIAD]

    W ostatnich dekadach na rynku pracy zaszło wiele zmian. Różnie mocno została przemeblowana oferta edukacyjna uczelni i firm szkoleniowych. Jak powinniśmy planować naszą ścieżkę edukacyjną, by nie zmarnować czasu i pieniędzy, ale wciąż być atrakcyjnym dla pracodawców?

  • Czy bogaci i znani mają MBA?

    Spektakularne kariery finansowe za Oceanem jasno pokazują, że wykształcenie nie jest warunkiem koniecznym, by zarabiać wielkie pieniądze.

  • Jak zostać szefową w Polsce? Kobieta sukcesu doradza

    Kobieta na kierowniczym stanowisku to wciąż mało powszechne zjawisko. Czyżby władza była jedynie atrybutem mężczyzn? Jakie problemy napotyka kobieta na swojej drodze do kariery? Jaką musi obrać ścieżkę, żeby móc ubiegać się o najwyższe stanowiska?

  • Kobieto! puchu marny! ... pardon panie Adamie - nie taki marny

    Mickiewiczowskie „puchu marny” większość kobiet XXI wieku uznałaby za obraźliwe. Pomimo, że panie stanowią zaledwie 30 % amerykańskich studentów MBA, a na uczelniach azjatyckich ten odsetek jest jeszcze mniejszy, to kobiety znakomicie radzą sobie na stanowiskach kierowniczych. Panowie bójcie się!

  • Rynek MBA 2013

    Rynek MBA w Polsce nieznacznie się zwiększył z punktu widzenia ilości oferowanych programów - wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez MBAPortal.pl.

  • Zarobki po studiach – ile chcemy dostać, a ile dostajemy?

    Czy oczekiwania absolwentów dotyczące zarobków mocno rozmijają się z rzeczywistością? Czego oczekujemy i co możemy dostać? Czy kontynuowanie nauki na studiach podyplmowych lub doktoranckich ma sens?

  • Sprawdź, czy MBA to studia dla ciebie!

    Studia Master of Business Administration cieszą się w Polsce niesłabnącą popularnością. Ich uczestnik ma szansę zdobyć unikalną wiedzę z zakresu zarządzania, którą przekazują wykładowcy o międzynarodowym doświadczeniu akademickim.

  • MBA – drogie wejście na złote góry?

    Średnie wynagrodzenie w Polsce w sektorze przedsiębiorstw w marcu 2013 roku wynosiło 3832,81 złotych brutto. Ale, czy to jest szczyt możliwości osób z wyższym wykształceniem? Co zrobić, żeby nasza wypłata liczona była w dziesiątkach złotych?

  • Dofinansowanie studiów MBA

    Studia MBA zdobywają w Polsce coraz większą popularność. Przeciętny koszt takiego kursu to kilkadziesiąt tysięcy złotych, choć bywają zarówno programy tańsze, za które trzeba zapłacić kilka-kilkanaście tysięcy, jak i droższe, których cena przekracza sto tysięcy złotych.

  • IX Międzynarodowy Kongres MBA za nami

    W tegorocznej, 9. edycji Międzynarodowego Kongresu MBA pod hasłem "Wyścig po talenty" wzięło udział blisko 150 uczestników, głównie managerów, przedsiębiorców, przedstawicieli nauki i administracji.

Partnerzy medialni